Mer än så orkar de flesta inte ta in innan de avgör om det är värt att läsa mer eller inte.
Det blir svårare och svårare att sticka ut genom bruset. Bruset blir mer och mer högljutt.
För 36 år sedan fanns det två TV kanaler i Sverige och det fanns två kvällstidningar och två morgontidningar. Det fanns radio. Och du kunde se reklam på stan och i tunnelbanan. Ibland fick du reklam hem med posten. Men det var ungefär allt.
Idag spenderar unga människor minst 1 h per dag i snitt bara på TikTok. Plus Instagram. Snapchat. Youtube. Kanske Netflix och andra sajter och appar. Det finns i princip obegränsat med innehåll med eller utan reklam. Du kan lyssna på all världens musik samtidigt som du streamar live video samtidigt som du hoppar, springer och skjuter på and runt om i världen.
Det finns enormt många fler varumärken och sub brands idag. Det skapas nya produkter och varumärken hela tiden och alla ska lanseras och synas. Cyklerna för nya produkter blir kortare och kortare.
På 80-talet så släpptes en datormodell och sen kunde det gå 5 år innan nästa version släpptes. Idag släpps en helt ny version av iPhone varje år, kraftigt förbättrad. Redan när den kommer ut så kommer ryktena om nästa ännu bättre version.
Söker du på vad som helst på Google så är första sidan bara annonser som betalar ibland flera hundra kronor per klick. Sedan kommer en rad sajter som kanske är det du söker efter eller så är de bara bäst på att lura Googles algoritm.
Hur ska man sticka ut? Hur ska du jobba med din marknadsföring?
Det gäller att vara konsekvent. Säga något intressant och unikt de första 3 sekunderna och sen leva upp till det du säger. Kan du göra det har du en chans. Ha ett tydligt unikt budskap. Säg det på ett äkta, personligt sätt direkt till den du vill nå.
Inte enkelt såklart.
Jag jobbar ju mycket med nya produkter och koncept och en stor del av att lyckas är ju hur man sticker ut och marknadsför sig. Vad är ens unika selling point? Varför finns man? Vad är själen i det man försöker förmedla? Lyckas man inte få fram det så spelar det ingen roll hur bra produkten är.
Men det går att få fram en del av det i själva produkten också. Jag tror det är viktigt att det är en helhet. Det går inte att separera marknadsföringen från produkten.
Allt måste sitta ihop.