Google search står för ca 90% av intäkterna för ett av världens största bolag. Alphabet, tidigare Google. Det är enorma pengar det handlar om. Och visst. Google är fortfarande superstort. Det sker över 8 miljarder sökningar per dag på Google. Och alla dessa sökningar har sök ”intent” annonser på sig. Alltså relevanta annonser för det man googlar.
En affärsidé som var briljant när den kom. Istället för att trycka ut budskapet överallt och hoppas på att man når någon som är intresserad så visar man en annons för de som man vet är intresserade redan. De som letar efter ett svar på sitt problem. Det är nästan som att annonserna hjälper en med svar.
Men… tiderna ändras. Även om Google är enormt stort idag så tror jag de lever på lånad tid. Saker kan ändras snabbt. Hela världen bytte från ”dumma” telefoner till ”smarta” på 5-10 år. Ingen skulle idag köpa en mobiltelefon utan appar och touch screen.
Jag märker att jag alltmer frågar AIn. Claude eller ChatGPT om svar på mina frågor. Frågor som jag annars hade googlat. Ju smartare AIn blir och ju mer uppkopplad den blir ju mer kommer jag använda den istället för Google.
Google vet om detta och har labbat med AI svar. Men problemet är att deras affärsmodell bygger på att visa annonser medan t ex Claude eller ChatGPT är betaltjänster utan annonser. Google svarar med AI+annonser+länkar till sajter. AIn svarar med det (oftast) bästa svaret direkt och har ibland källhänvisningar till sajter. Inga annonser (än). En mycket bättre användarupplevelse helt enkelt.
Det finns också rena AI sökmotorer som Perplexity som är en sorts hybrid mellan en sökmotor och en AI chat.
Jag tror Google kommer ha svårt att förändra sökmotorn Google till något som ger en bättre upplevelse än AI chatten ger. Deras problem är att de tjänar alldeles för mycket pengar på sökmotorn som den funkar idag. De skulle vara tvugna att själva konkurrera med sökmotorn i så fall. Vilket de gör på ett sätt med Gemini men inte fullt ut.
The innovators dilemma i ett nötskal.
Google Search lever på lånad tid. Det är en zombie som går och fungerar men i praktiken är död. Det nya är redan här och kommer sakta ta över. Sakta men plötsligt snabbt och plötsligt så kan Google vara helt irrelevanta.
Ett första steg skulle kunna vara att sökmotorn som finns i webbläsare byts ut mot en smartare AI chat t ex. De flesta går ju inte till google.com utan skriver sin fråga i adressfältet på webbläsaren.
Nästa steg att AI chattarna blir ännu bättre på att presentera uppdaterade sajter på nätet som källor, om det är relevant så att man vet att man alltid kan få en länk som svar.
Det enda som jag tror skulle kunna förhindra Google Search sakta död är om alla AI chattar börjar införa mängder av annonser och fäller krokben för sig själva.