Jag gjorde för några år sedan en logotyp åt en startup som säljer elmotorer till båtar. Igår provkörde jag för första gången min egen båt med elmotor på. Båten är en rätt märkligt båt. Tillverkad i Aluminium och byggd på en flygplansfabrik österut. Den ser udda ut men är också lite kul och väger väldigt lite.
Vi hade förut en Mercury 2-taktare på den men jag sålde den förra året. Den lät fruktansvärt och spydde ut både avgaser och bensin rakt ut i vattnet. Inte kul alls.
Men nu har jag äntligen en elmotor på båten. En ca 20 HP motor av märket Verneva (om-brandat från ett kinesiskt märke som heter Golden Motor) med två batterier till, med sammanlagt 5 kWh.
Jag testade båten och motorn igår. Starten vart lite skakig då styrningen visade sig vara felkopplad och styrde åt fel håll. Det höll på att börja illa men gick att vänja sig vid rätt snabbt ungefär som att backa med släp.
Motorn har tre lägen. Sport, Normal och Economy. Jag testade alla tre och Sportläget drog betydligt mer än de andra men det gick fort. Normal drog nästan mindre än Economy då båten planade och det gick fortare.
Vi körde ca 10 km eller 5,5 sjömil om jag räknar rätt och det var ungefär 45% kvar på batteriet då. Hade vi inte kört i sportläget hade det nog varit lite mer. Så borde gå att åka ca 2 mil eller 11 sjömil med båten på en laddning om man pushar det lite och inte använder Sportläget.
Inte jättelångt men helt klart tillräckligt för oss då vi mest åker ut och badar och kanske kan komma att fiska med båten.
Det är en skön känsla att slippa lukten och eländet med bensin. Dessutom är bränslet i princip gratis. Att ladda 5 kWh kostar ju inte många kronor eller ören beroende när på dygnet man laddar och elprisets läge.
Det är fortfarande rätt ovanligt med eldrivna privata båtar och jag förstår det på ett sätt då räckvidden inte riktigt är där. Det saknas dessutom infrastruktur för laddning som det finns för bilar så när batterierna är slut är de slut och man får vänta rätt länge på laddningen.
Candela och Xshore är två svenska bolag som jobbar med att elektrifiera båtlivet. Men de är båda rätt dyra märken och jag kan inte riktigt motivera att lägga en miljon eller mer på en båt som vi skulle använda då och då på sommaren enbart för nöjes skull. Även om deras båtar ser helt fantastiska ut.
För oss är den här lösningen nog helt perfekt just nu och jag ser fram emot att se hur elektrifieringen av sjön utvecklas. Framtiden tillhör el även på sjön.