Kul eller? För många är Linkedin delvis ångestframkallande.
Tanken på nytt jobb, att på ett lite cringe sätt visa upp sig och överdriva sina bästa sidor.
”Passionate about people and culture” etc.
Men ska du göra karriär, få nytt jobb eller nya uppdrag är Linkedin ändå huvudkanalen. Det är där rekryterare jobbar. Det är din Linkedin profil man kollar först för att se vilka du är connectad till, vad du gjort och vad du säger att kan och är bra på.
Hur ska man tänka då? Svårt och lätt hänt att det blir lite pinsamt självutlämnande. Går inte riktigt att undvika.
Tänk SEO, sökordsoptimerat. Vilka ord eller termer söker man på för att hitta dig eller det jobb du vill utföra. Försök få med dessa i din headline och din About text.
Välj en bra bild. Det är ytligt men gör stor skillnad. Du ska se lagom professionell ut men samtidigt trevlig.
Har du en naturlig bild där du är ”in action” och jobbar använd den. Men skapa inte en fejkad bild där du pekar med hela handen på ett påhittat möte. Det blir för uppenbart.
Skriv var och vad du jobbat med och försök beskriva det i form av vad du faktiskt åstadkommit. Inte bara responsible for. Sätt siffror på saker om du kan. Sålt för 100 miljoner under 3 år. Skapat en tjänst med 500 000 användare. Rest 10 miljoner i kapital. Osv.
Jag vet inte hur stor skillnad referenser på din Linkedin profil gör längre. Men de skadar nog inte att ha. Sen tror jag folk vill ha mer ”riktiga” referenser om du ska få ett jobb. Men för ett första steg kan det nog hjälpa.
Lägg gärna till fler saker som utbildning, projekt, språk och utmärkelser. Men var noga med att allt ska vara relevant för den profil du vill ha. Att lägga till vilken grundskola du gått i hjälper dig nog inte att knipa det där chefsjobbet du siktar på.
Jag vet inte om jag gör allt rätt men så här gör jag på min Linkedin profil